Nu har jag varit för andra gången till sjukgymnasten och först fått lite övningar jag ska göra för att rätta till muskler och leder i nacken och höften. Idag fick jag med mig en apparat hem som ska hjälpa som smärtlindring och det vore underbart om det hjälper. Ska nu prova den i två veckor och se om jag tror det kan vara något för mig.
Hittade den här texten på http://sv.wikipedia.org/wiki/TENS
TENS, Transkutan Elektrisk NervStimulering, är en metod för smärtlindring som bygger på stimulering med svaga elektriska strömmar. En batteridriven apparat överför via ledningar ström till plattor som sätts på kroppen.
Metoden används vid både akuta och långvariga smärttillstånd.
TENS kan användas både vid så kallad nociceptiv smärta, då smärtan vanligen har sitt ursprung i leder, skelett, muskler, hud, och i interna organ, och när smärtan är neuropatisk eller neurogen (det vill säga smärtan härstammar från nervsystemet).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar